2 Responses to "Emak, Abah n Luqman"

  1. Chemong Says:

    Masyaallah, sebesar-besar nikmat, hari ini kita masih ada emak dan abah. Janji Allah, tiba ketikanya nanti, kita akan tetap berpisah. Ketika masih di beri kesempatan ini, moga-moga kita diberi ALLAH ruang, kesempatan, kemudahan dan kesungguhan untuk menunjukkan kasih-sayang, penghargaan dan rasa hormat kita pada emak dan abah sebaiknya. Bayangkan kalau kita lalai, air mata darah sekalipun tak akan dapat mengubah apa yang sudah berlaku.

    Paling saya takut bila teringat kata-kata aruah embok..." bahagian kita menunggu atas para " Semoga bahagian yang elok-elok saja menunggu kita.....Walluallam.

  2. Chemong Says:

    10 Mei ni hari Ibu. Selamat Hari Ibu mak. Dan Selamat Hari Ibu juga untuk semua anak dan menantu perempuan mak. Bukan senang nak jaga hati mak. Tapi sebenarnya lebih azab lagi mak melahir, membesar, mendidik dan susah hati tentang kita 24 jam sehari tanpa henti. Kalau dibanding.....hakikatnya kita tak layak pun nak kecik ati dengan mak walau apa pun dia buat. Sebab kita selama ni entah berapa banyak sudah, sedang dan akan mengecikkan hati emak. Kita pun ibu, jadi patut faham.

    Tanpa izin ALLAH, kita tak lahir ke dunia. Tak ada emak tak ada abah, tak dapat kita melihat bulan dan matahari. Tak redha mak abah pada kita, tak redha ALLAH pada kita. Naudzubillah, janganlah kita mati atau emak abah pergi dengan tak redha pada kita.

    Bak kata kawan saya, kalau hutang bank pun kena bayar. Jadi faham-fahamlah tanggungjawab kita pada dua orang tua. Tanggungjawab dalam banyak bentuk. Memudahkan, menyenangkan, menggembirakan dan segala yang baik-baik yang kita juga harap dari anak-anak kita. Macamana nak buat, ikut kemampuan, keupayaan dan kekuatan kita.

    Sayang ALLAH kita solat, amal m'aaruf nahi mungkar. Sayang suami / isteri kita jaga hubungan. Sayang anak, kita tatang. Sayang emak abah apatah lagi, sepatutnya ada dalam nafas kita, jangan diabaikan walau sekelumit.

    Saya pun serba kekurangan, mungkin selalu menyinggung hati emak, terkurang sempurna tanggungjawab dan tak begitu kena di hati emak. Tapi sebagai anak, saya rendahkan hati, saya ikhlaskan diri dan saya kuatkan azan mencari ruang supaya tidak rugi sementara emak masih ada, sementara saya masih bernyawa.

    ALLAHUAKBAR memang bukan senang nak jaga hati emak. Tapi kita cubalah. ALLAH tahu kita cuba atau tidak. Baik cuba walau tak sempurna, dari tak cuba langsung. Lagi satu, entah apa yang menunggu atas para untuk kita.............

    Sekali lagi, Selamat Hari Ibu mak. Mohon ampun pada mak dari hujung rambut sampai hujung kaki. Terima kasih atas setiap jerit perih mak dari saat saya dalam perut mak, sampai hujung nyawa saya nanti. Semoga emak bahagia, tenang dan disayangi ALLAH.

Post a Comment